Audio-Video

Tehnologie-3D

Dupa evenimentul de lansare a primului concert 3D din Romania, am discutat despre tehnica filmarii 3D si evolutia acesteia, cu doua dintre persoanele direct implicate in acest proiect: Alexandru Ciocan – DI Colorist si Felician Lepadatu – Digital Effects Supervisor, MediaPro Magic Romania.

felician_lepadatu alex_ciocan

Un interviu interesant, in care veti afla mai multe despre latura ceva mai tehnica a tehnologiei 3D.

Prin ce difera filmarea in tehnologie 3D fata de filmarea HD obisnuita?

Exista două abordari principale pentru filmarea imaginilor stereoscopice cu doua camere; convergente sau paralele.
Principala diferenta intre cele doua modalitati de a inregistra imaginea consta in faptul ca filmarea in modul convergent reduce timpul operatiunilor de post-productie necesare realizarii imaginii finale 3D insa cu riscul de a introduce in exces fenomenul de paralaxa (pozitionarea celor doua imagini stanga dreapta la o distanta prea mare una fata de alta poate face imaginea finala 3D imposibil de vizionat din punctul de vedere al adancimii).

Aceasta afirmatie este valabila in teorie, in practica natura fiecarei duble, fenomene de genul efectului keystoning dicteaza timpul de post-productie necesar pentru fiecare dubla. Keystoning este efectul cauzat de proiectarea unei imagini pe un ecran sub un anumit unghi de catre un proiector care nu este centrat pe ecranul pe care proiecteaza. Este o denaturare a dimensiunilor imaginii ceea ce o face sa arate ca un trapez.

Filmarea paralela elimina fenomenul de paralaxa putin mai sus explicat, daca nu se exagereaza cu distanta intra-axiala a camerelor, dar este necesara repozitionarea orizontala a imaginilor in post-productie pentru a ajunge in pozitia de paralaxa zero.

Se folosesc rig-uri speciale ce acomodeaza 2 camere identice dar cel mai folosit este cel cu oglinda la 45 de grade datorita libertatii de a monta camerele de gabarit mare si lentile aferente. Inainte de filmare exista un proces de calibrare al celor 2 camere de care depinde succesul tehnic al filmarii.

Spre deosebire de o filmare cu o singura camera, la filmarea 3D trebuie sa se tina cont de prezenta celei de-a treia dimensiuni, astfel incat chiar din faza de pre-productie, storyboard-ul, artwork-ul si shooting board trebuie sa fie concepute pentru o filmare in trei dimensiuni.
Directorul de imagine si regizorul trebuie deasemenea sa aiba in vedere prezenta celei de-a treia dimensiuni la realizarea compozitiei in cadru si la amplasarea luminilor. La filmare pentru fiecare dubla trebuie calculata distanta interaxiala a camerelor tinanduse cont de dimensiunea ecranului de proiectie, distanta privitorului, centrul de interes si scala scenei.

Intre filmarea convergenta si paralela exista dezbari tehnice interminabile, dar adevarul este undeva la mijloc, natura fiecarei duble dictand modul in care aceasta trebuie sa fie filmata.

In cele ce urmeaza am sa prezint plusuri si minusuri pentru cele doua modalitati de filmare 3D.

Filmare 3D – tip Convergent :

  • (minus) efect keystoning
  • (plus) centrul de interes in imagine se poate determina din filmare
  • (minus) paralaxa exagerata pentru scene cu scala mare
  • (minus) aliniere dificila a rigului

Filmare 3D – tip Paralel:

  • (plus) nu apare efectul de keystoning
  • (minus) nu se poate determina din filmare centrul de interes in imagine
  • (plus) paralaxa foarte buna pentru scene mari
  • (plus) aliniere mult mai usoara a rigului.

Filmarea 3D necesita doua etape de corectie de culoare.
Intr-o prima faza se etaloneaza diferenta de culoare si contrast intre cele doua imagini, urmand un etalonaj general pentru obtinerea aspectului dorit.
Chiar daca ambele camere sunt calibrate inainte de filmare apar diferente de contrast si culoare intre cele doua imagini.

Televizor-3D

Cat de raspandita este tehnologia 3D la nivel international?

Tehnologia 3D la nivel international este intr-o continua dezvoltare, din ce in ce mai multe filme sunt disponibile pe suport BluRay 3D, iar FIFA a difuzat 24 de meciuri in cadrul Campionatului mondial de fotbal 2010 in format 3D .

Cum apreciati ca va evolua utilizarea tehnologiei 3D (inclusiv televizoare 3D) in Romania?

Evolutia tehnologiei 3D si a televizoarelor 3D este strans legata de disponibilitatea continutului stereo 3D pentru utilizarea acestuia acasa, prin Blu Ray-uri 3D , Televizoare 3D si playere 3D la preturi accesibile si eventual lansarea posturilor cu emisie stereo 3D.

Care sunt caracteristicile pe care le apreciati la un televizor 3D?

  • ochelarii cu polarizare circulara pentru eliminarea distorsiunilor cauzate de inclinarea capului
  • refresh rate ridicat al display-ului pentru eliminarea efectului de ghosting
  • polarizarea pasiva interlace
  • acces direct in meniul 3d printr-un singur buton/click
HR
HR
Ajouter un commentaire