Audio-Video

LG-Cinema-3D

Va prezentam in cele ce urmeaza un articol redactat de catre Yoo-Chul Kim, membru al echipei globale LG CTO Technology Strategy Team, articol care isi propune sa clarifice anumite aspecte divergente in privinta tehnologiei 3D.

In primul rand, vom discuta despre ochelari, un factor extrem de important atunci cand va alegeti televizorul 3D.

[Note asupra termenilor folositi]

Mai intai, sa aprofundam termenii:

Ochelari polarizati = Polarizare 3D = Metoda pasiva
Ochelari tip shutter = Tehnologie cu cadre secventiale = Metoda activa

Trebuie sa stim ca atunci cand vorbim despre tehnologia FPR, ecranul este cel care produce imaginile 3D, spre deosebire de tehnologia SG, care foloseste ochelarii tip shutter, caz in care utilizatorul va avea nevoie de acestia tot timpul. In concluzie, putem spune ca tehnologia FPR poate fi privita ca un pas inainte, tehnologic vorbind. Pentru a evita orice tip de confuzie, voi numi cele doua tehnologii FPR si SG.

Grei, scumpi sau cu stil

Ochelarii tip shutter functioneaza pe baza cristalelor lichide amplasate intre doua placi polarizate. Ochelarii devin functionali atunci cand sunt conectati la o sursa de curent electric, deoarece cristalele lichide se activeaza doar la impulsuri electrice. Acest lucru necesita baterii, incarcare constanta si circuite , lucru care va face ochelarii de acest tip mai scumpi. De asemenea, ochelarii vor fi mai grei.

Ochelarii FPR sunt mai aproape de ochelarii de soare (daca imi permiteti :) ), deoarece necesita o singura placa polarizata. Voi explica de ce am facut aceasta comparatie: in fabricarea ochelarilor de soare se foloseste o pelicula UV, iar preturile acestora difera in functie de materialul folosit sau in functie de design. Din acest punct de vedere, ochelarii FPR sunt foarte asemanatori ochelarilor de soare si, probabil in viitorul apropiat, veti observa diverse branduri de lux care vor fabrica ochelari FPR ce vor putea fi folositi si ca ochelari de soare.

Ochelari-3D-FPR

O singura pereche de ochelari pentru cate device-uri 3D?

Ochelarii FPR permit utilizatorului sa vizualizeze continut 3D de la multiple surse, precum televizoare, proiectoare, monitoare sau notebook-uri. Pelicula FPR (fabricata de catre LG Display) este folosita si de catre Real D si Master Image, principalele doua companii care furnizeaza sisteme pentru cinematografele 3D din intreaga lume. In concluzie, veti putea folosi aceeasi pereche de ochelari si la cinema, televizor, proiector sau alt device 3D compatibil.

De asemenea, trebuie sa stiti ca, pentru a functiona, ochelarii tip shutter au nevoie de o interfata activa. La ora actuala, standardele difera de la producator la producator, acesta fiind motivul pentru care CEA doreste a impune un singur standard in ceea ce priveste productia de serie a ochelarilor 3D.

Ochelari-Device-uri-3D

Pozitia corecta?

Au existat multe discutii in ceea ce priveste pozitia in care utilizatorii ar trebui sa vizioneze continutul 3D. Acest lucru poate fi analizat din doua perspective:

1) Daca folosesc ochelari tip shutter, ecranul televizorului se innegreste atunci cand voi intoarce capul?

Dupa cum am mentionat anterior, ochelarii tip shutter, cat si cei FPR, necesita lentile polarizate. Totusi, in cazul ochelarilor tip shutter, tehnologiile competitive folosesc lentile polarizate in linie dreapta, lucru care va afecta vizualizarea continutului atunci cand utilizatorul isi va schimba pozitia sau atunci cand va intoarce capul. Ochelarii FPR folosesc lentile polarizate circular, care nu afecteaza imaginea vizualizata.

2) Pot viziona continut 3D prin lentile polarizate circular, chiar daca stau intins?

Imaginile 3D sunt impartite individual catre ambii ochi. Deci, daca stati intins pe partea stanga, ochiul stang va vizualiza imaginea superioara, in timp ce ochiul drept va vizualiza imaginea inferioara, deci vor fi probleme minore in ceea ce priveste unghiul de vizionare. In orice caz, in mod sigur vom dezvolta o tehnologie care sa acopere acest dezavantaj in viitorul apropiat.

Mai putine imagini suprapuse inseamna mai putina ameteala

Efectul “crosstalk” (diafonie de imagine) face referinta la proportia dintre imaginea stanga si cea dreapta, respectiv la suprapunerea nedorita dintre acestea. In concluzie, un ecran 3D bun va produce cat mai putin acest efect.

Teoretic, ecranele FPR nu pot pot genera acest efect in niciun caz, deoarece fiecare pixel este “transmis” individual catre o sursa anume (in cazul de fata ochiul drept sau ochiul stang). Totusi, in functie de pelicula si circuitele folosite in fabricatie, efectul “crosstalk” poate aparea intr-o proportie variabila, de la 0.6% la 0.0001%. In momentul de fata, ochelarii tip shutter sunt cei mai afectati de diafonia de imagine, anul trecut acestia inregistrand procentaje care variau intre valori de 2,6% pana la 10%.

Crosstalk-3D

Crosstalk

Imaginile tremurate dau dureri de cap si senzatii de oboseala

FPR-SG-3D

Cand vine vorba de 3D, multa lume va semnala durerile de cap si durerile oculare ca fiind principalele motive pentru care nu vizioneaza acest tip de continut. Pentru a va forma o parere, imaginati-va televizoarele CRT sau becurile neon de acum 10-15 ani: la o frecventa de 50Hz, acestea “palpaiau” aproximativ de 100 de ori pe secunda, un lucru extrem de obositor pentru ochi. La polul opus, televizoarele 3D bazate pe tehnologia FPR sunt similare celor LCD sau PDP, datorita frecventei la care functioneaza.

Aflati detalii despre tehnologia LG Cinema 3D

HR
HR
Ajouter un commentaire